Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
- Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Mevr. Y.B. Rosman Sonius
BIG-registraties: 69025843416
Overige kwalificaties: NVRG-lid, Lid LVVP, Lid NIP, EMDR, CliëntCentered
Basisopleiding: Psychotherapie
AGB-code persoonlijk: 94003082
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Rosman Psychologisch Consult
E-mailadres: rosmanpsychologischconsult@gmail.com
KvK nummer: 30260720
Website: www.rosmanpsychologischconsult.nl
AGB-code praktijk: 94002632 - Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B - Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
-depressie
-angstklachten
-persoonlijkheidsproblematiek
Aandachtgebieden:
-stressgerelateerde klachten
-trauma’s
-relatieproblematiek
Behandelvormen:
-psychotherapie
-coaching
-cliëntgerichte therapie
-partner relatietherapie (EFT)
-mindfulness
-lichaamgerichte therapie
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Overige kindertijd
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen - Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Mevr. Y.B. Rosman
BIG-registratienummer: 69025843416
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Mevr. Y.B. Rosman
BIG-registratienummer: 69025843416 - Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders: Psychiater, indien nodig collegiaal overleg
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Samenwerkingsverband De Nieuwe Dreef Psychotherapie, zie voor meer informatie over het team op
de website: https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/#team
Waarnemers:
-Mevr. A. Rademakers, psychotherapeut (BIG psychotherapeuten: 19025838316, BIG artsen:
2902583830
-waarnemingsregeling onderling in de praktijk De nieuwe Dreef Psychotherapie
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Samenwerking De nieuwe Dreef Psychotherapie wordt ingezet voor op- en afschaling.
Samenwerking met huisartsen wordt ingezet voor door- en terugverwijzing, op- en afschaling,
consultatie en ondersteuning POH-GGZ.
Waarnemers > voor afwezigheid (vakantie, congressen) en calamiteiten.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Ik ben tijdens kantoortijden bereikbaar op mijn mobiele nummer. Dit wordt alleen aan cliënten gegeven zodra zij in behandeling komen. ie
In situatie van crisis tijdens de avonduren kan de cliënt contact opnemen met de huisartsenpost.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: het in het verleden niet nodig geweest is, tot op heden is het prima gelukt om zelf de
crisis op te vangen of op tijd door te sturen naar een GGZ-instelling.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
In mijn rol als regiebehandelaar in de ggz werk ik monodisciplinair. Voor het behouden van mijn
registratie als beroepsbeoefenaar en de verplichtingen die voortvloeien uit de visitatie van mijn
beroepsvereniging(en) neem ik deel aan 2 lerende netwerken met mijn collega’s uit dezelfde
beroepsgroep. Deelname aan extra multidisciplinaire lerende netwerken gaat ten koste van de zorg
aan cliënten vanwege de benodigde tijd en inspanningen die daarvoor nodig zijn. Daarom beperk ik
mij tot de lerende netwerken die ik hier heb aangegeven.
De Nieuwe Dreef indicatieoverleg, zie teamleden
https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/#team
Intervisieteam
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
- 1x per maand intervisiebijeenkomst;
- Er wordt gewerkt met een agenda, aanwezigheidslijst, verslag.
- De onderwerpen die besproken worden: reflectie op eigen handelen aan de hand van bespreking
indicatieformulieren, reflectie op basis van beschikbare data over uw praktijkvoering,
kwaliteitsstandaarden.
- 6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: http://www.rosmanpsychologischconsult.nl/YR/vergoedingen
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.rosmanpsychologischconsult.nl/YR/vergoedingen
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://lvvp.info/wp-content/uploads/2020/10/Kaliteitsbeleid-LVVP-2020-II.pdf
9.Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Deze is bereikbaar per mail via LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 06 of per
aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Bij voorkeur sturen patiënten die een klacht
hebben het klachtenformulier per mail aan Klacht&Company.
Link naar website:
https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar/
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Bij afwezigheid wordt dit onderling opgevangen binnen De Nieuwe Dreef Psychotherapie. Cliënten
worden tijdig geïnformeerd.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling:
https://rosmanpsychologischconsult.nl/wachttijden/
12.Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
U kunt een afspraak maken via de website:
https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/index.html
of per mail op rosmanpsychologischconsult@gmail.com. U komt dan direct bij mij, Yvonne Rosman uit.
In het eerste gesprek wordt nagegaan waaraan u behoefte heeft. U krijgt uitleg over de werkwijze
van de psycholoog/psychotherapeut. Daarnaast zullen er de nodige screeningsvragenlijsten en ROMvragenlijsten
afgenomen.
De communicatie met de cliënt verloopt via face-to-face gesprekken en soms via telefoon of e-mail.
Daar waar gewenst zal bij een verdere behandeling een eHealth-module van Embloom ingezet
worden als de cliënt dit wenst. Binnen deze module kan ook gecommuniceerd worden met de cliënt.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Bij voorkeur wordt dit mondeling besproken met de cliënt.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Er vindt met regelmaat een voortgangsbespreking van het behandelplan plaats. Daarnaast wordt een
ROM-vragenlijst (OQ-45/SQ-48) bij aanvang van de behandeling verstuurd, daarna tenminste 1x per
jaar en bij afsluiting van de behandeling.
Verder wordt er tussentijds geëvalueerd aan de hand van de Bern-doelenlijst. Dit gebeurt 1 à 2x per
jaar.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
6 tot 12 maanden
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
CQi tenminste 1x per jaar: bij verlenging van de behandeling na 365 dagen, of bij afronding
behandeling.
14.Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Mevr. Y.B. Rosman-Sonius
Plaats: Maarssen
Datum: 13-5-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja