Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden Format 4.0
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
- Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: YB ROSMAN-SONIUS
BIG-registraties: 69025843416
Overige kwalificaties: NVRG-lid, Lid LVVP, Lid NIP, EMDR, CliëntCentered
Basisopleiding: Psychotherapie
AGB-code persoonlijk: 94003082
Praktijk informatie 1
Naam Praktijk of Handelsnaam: Rosman Psychologisch Consult
E-mailadres: rosmanpsychologischconsult@gmail.com
KvK nummer: 30260720
Website: www.rosmanpsychologischconsult.nl
AGB-code praktijk: 94002632
1b. Werkt u op meer dan één locatie, geef dan de locaties en adresgegevens
hieronder in:
Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
coördinerende rol als volgt in:
De psychotherapeut is zowel de indicerend als coördinerend regiebehandelaar.
Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type
klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich,
betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
- depressie
- angstklachten
- persoonlijkheidsproblematiek
Aandachtgebieden:
- stressgerelateerde klachten
- trauma’s
- relatieproblematiek
Behandelvormen:
- psychotherapie
- coaching
- cliëntgerichte therapie
- partner relatietherapie (EFT)
- mindfulness
- lichaamgerichte therapie
3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
- Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
- Angststoornissen
- Depressieve stemmingsstoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
- Trauma en stress gerelateerde stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: Mevr. Y.B. Rosman
BIG-registratienummer: 69025843416
Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
- Huisartsenpraktijk(en)
- Collegapsychologen en -psychotherapeuten
- ggz-instellingen
- Anders: Psychiater, indien nodig collegiaal overleg
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Samenwerkingsverband De Nieuwe Dreef Psychotherapie, zie voor meer informatie over het team op
de website: https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/#team
Waarnemingsregeling onderling in de praktijk De nieuwe Dreef Psychotherapie
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Samenwerking De nieuwe Dreef Psychotherapie wordt ingezet voor op- en afschaling.
Samenwerking met huisartsen wordt ingezet voor door- en terugverwijzing, op- en afschaling,
consultatie en ondersteuning POH-GGZ.
Waarnemers > voor afwezigheid (vakantie, congressen) en calamiteiten.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst
of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
Ik ben tijdens kantoortijden bereikbaar op mijn mobiele nummer op per e-mail. Bij aanmelding wordt
dit mobiele nummer gecommuniceerd. Staat ook vermeld op de website:
http://www.rosmanpsychologischconsult.nl/YR/clienten-informatie/praktijkregels-psychotherapie
In situatie van crisis tijdens de avonduren kan de cliënt contact opnemen met de huisartsenpost.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: het in het verleden niet nodig geweest is, tot op heden is het prima gelukt om zelf de
crisis op te vangen of op tijd door te sturen naar een GGZ-instelling.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
In mijn rol als regiebehandelaar in de ggz werk ik monodisciplinair. Voor het behouden van mijn
registratie als beroepsbeoefenaar en de verplichtingen die voortvloeien uit de visitatie van mijn
beroepsvereniging(en) neem ik deel aan 2 lerende netwerken met mijn collega’s uit dezelfde
beroepsgroep. Deelname aan extra multidisciplinaire lerende netwerken gaat ten koste van de zorg
aan cliënten vanwege de benodigde tijd en inspanningen die daarvoor nodig zijn. Daarom beperk ik
mij tot de lerende netwerken die ik hier heb aangegeven.
De Nieuwe Dreef indicatieoverleg, zie teamleden
https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/#team
Intervisieteam
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
- 1x per maand intervisiebijeenkomst;
- Er wordt gewerkt met een agenda, aanwezigheidslijst, verslag.
- De onderwerpen die besproken worden: reflectie op eigen handelen aan de hand van bespreking
indicatieformulieren, reflectie op basis van beschikbare data over uw praktijkvoering,
kwaliteitsstandaarden.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uw lijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
Link(s) naar lijst met zorgverzekeraars: http://www.rosmanpsychologischconsult.nl/YR/vergoedingen
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.rosmanpsychologischconsult.nl/YR/vergoedingen
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://lvvp.info/wp-content/uploads/2022/12/Brochure-kwaliteitsbeleid-LVVP-2023-DEF.pdf
Organisatie van de zorg
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
(naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
De klachtenregeling loopt via de beroepsvereniging LVVP en wordt afgehandeld door het CBKZ. De
klachtenfunctionaris is bereikbaar per mail via klachten@cbkz.nl. per telefoon via (088) 0245 150 of
per aangetekende post via CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Het klachtenformulier
is te vinden via de volgende website: https://lvvp.info/wpcontent/
uploads/2024/12/Klachtenformulier-LVVP-CBKZ-digitaal-open-versie-20241912.docx
Link naar website: https://www.lvvp.info/voor-clienten/hoe-te-handelen-bijklachten-over-de-behandelaar/
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Bij afwezigheid wordt dit onderling opgevangen binnen De Nieuwe Dreef Psychotherapie. Cliënten
worden tijdig geïnformeerd.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het zorgproces – het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling:
https://rosmanpsychologischconsult.nl/wachttijden/
12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
U kunt een afspraak maken via de website:
https://www.denieuwedreefpsychotherapie.nl/index.html
Of per mail op rosmanpsychologischconsult@gmail.com. U komt dan direct bij mij, Yvonne Rosman
uit.
In het eerste gesprek wordt nagegaan waaraan u behoefte heeft. U krijgt uitleg over de werkwijze
van de psycholoog/psychotherapeut. Daarnaast zullen er de nodige screeningsvragenlijsten en ROMvragenlijsten afgenomen.
De communicatie met de cliënt verloopt via face-to-face gesprekken en soms via telefoon of e-mail.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend
aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja
13. Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
doe dat als volgt:
Bij voorkeur wordt dit mondeling besproken met de cliënt.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Er vindt met regelmaat een voortgangsbespreking van het behandelplan plaats. Bij aanvang van de
behandeling wordt de HONOS+ vragenlijst ingevuld. Deze wordt zo nodig iedere 365 dagen herhaald.
Verder wordt er tussentijds geëvalueerd aan de hand van de Bern-doelenlijst. Dit gebeurt 1 à 2x per
jaar.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
6 tot 12 maanden
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
CQi tenminste 1x per jaar: bij verlenging van de behandeling na 365 dagen, of bij afronding
behandeling.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met cliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Mevr. Y.B. Rosman-Sonius
Plaats: Heemstede
Datum: 6-10-2025
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja
